pondělí 25. března 2013

Líto, líto nesu...


"Líto, líto nesu,
až se celá třesu.
Ráno jsem nic nesnídala,
protože jsem pospíchala,
abych něco dostala."


Jsem z emancipovaného kraje. Týden před Velikonocemi, na Květnou neděli na Náchodsku totiž vyráží na koledu ženy. Nenosí se pomlázka ale "líto" - větvička z jehličnatého stromu ozdobená mašlemi. Taková věc nemá sice takový švih jako pomlázka, ale zase dokáže pěkně poštípat. Však by muži a chlapi mohli vyprávět. :-)

Pravděpodobně je to místní varianta k symbolickému přinášení léta (líta), o kterém se píše tady nebo tady. :-)

"Litovat" po sousedech a spolužácích jsem chodila jako dítě školou povinné a letos jsem se k ní po dlouhé době vrátila. A myslím, že jsem tento lidový zvyk docenila právě až nyní. Sladkosti, které se za koledu dostávají, mám ráda pořád, a nyní jsem už pohoštěna i něčím ostřejším. Ale především - je to sympatická "babská jízda", kterou si, jak se zdá, užívají i muži. :-)

P.S. Líto jsem si bohužel nevyfotila a na internetu pěknou fotku nenašla. Budu to muset napravit příští rok. :-)

---
Foto: Paul Moody/Flickr.com. Licence CC BY-NC

Žádné komentáře:

Okomentovat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...